Close this search box.

Optimistisch supportersoverleg biedt perspectief

Na het ingelaste supportersoverleg na de boycot van AZ-NAC in september, stond er in november weer een regulier gesprek op het programma tussen de supportersverenigingen en AZ. De sfeer in het gesprek kenmerkte zich vooral door optimisme en eensgezindheid. Hieronder een samenvatting van wat ter sprake kwam, met diverse ontwikkelingen waar we dit seizoen het resultaat van zullen zien.

SLO
Belangrijk voor het supportersbeleid op de lange termijn is de aanstelling van een SLO (Supporter Liaison Officer, ofwel verbindingspersoon). Deze treedt per 1 januari in dienst van AZ en zal een belangrijke rol spelen voor de supporters. De supportersverenigingen en diverse andere supporters hebben al met de aanstaande SLO gesproken en steunen zijn komst van harte. Het is een enorme stap vooruit dat AZ het belang van de supporters erkent door één van ons in dienst te nemen om de belangen te behartigen en de sfeer te bevorderen. Meer informatie over de SLO en zijn precieze taken volgen binnenkort.

Aankleding stadion
In de al langer lopende ontwikkeling om het stadion sfeervoller in te richten, bekijkt AZ in samenwerking met supporters hoe de muren onder de vakken en in nu nog kale binnenruimtes aangepakt kunnen worden. Ook komen er lampen aan de buitenzijde van het stadion die het stadion na zonsondergang aanlichten. Daarnaast bekijkt de club de mogelijkheid om aan de buitenzijde een tv-scherm op te hangen zoals er ook al twee aan de dakrand binnen hangen. Hiermee moet het stadion ook buiten wedstrijd dagen meer tot de verbeelding spreken. Andere ideeën om het stadion sfeervoller te maken zijn altijd welkom!

Massaal naar Utrecht!
Bij FC Utrecht-AZ op vrijdag 19 januari (20:00 uur) gaan we voor een vol uitvak om de tweede seizoenshelft goed te beginnen. De Supportersvereniging en AZ betalen de bussen, waardoor je met de buscombi voor een extra laag tarief mee kunt naar deze wedstrijd. De bussen vertrekken waarschijnlijk tussen 17:00 en 18:00 uur, waardoor het ook op deze werkdag voor de meeste supporters mogelijk moet zijn om mee te gaan. Daarnaast komt een beperkt aantal autokaarten beschikbaar voor de reguliere prijs. Meer informatie en exacte prijzen volgen.

Maatregelen AZ-Feyenoord
Terugkijkend op AZ-Feyenoord zijn alle partijen positief over het verloop, buiten het veld althans. Vooral de nieuwe afspraken over taakverdeling tussen club, gemeente en politie betaalden zich uit. De wedstrijd kende daarnaast een strikter kaartverkoop regime. Alsnog zijn enkele tientallen Feyenoord-supporters geweerd, het stadion uitgezet of aangesproken zich rustig te gedragen. De beveiligings inzet en de kaartverkoop regeling waardoor naar schatting duizend kaarten minder zijn verkocht, kosten echter wel geld. AZ schat de gemiste inkomsten op enkele tienduizenden euro’s.

Stadionverboden AZ-FC Utrecht
Van de vier supporters die begin september een stadionverboden opgelegd hebben gekregen naar voor ‘provocatie’ bij de play-off AZ-FC Utrecht, zijn twee fans inmiddels weer binnen na het voldoen van hun alternatieve straf. Eén kwam hiervoor niet in aanmerking vanwege een nog lopende voorwaardelijke straf van een eerder stadionverbod, de ander legde het aanbod van een alternatieve straf naast zich neer en zit de negen maanden stadionverbod uit. De gedragscommissie moet in de toekomst ook een rol gaan spelen in de proportionaliteit van de straffen en AZ adviseren wat wel en niet een stadionverbod waard is.

Forumavond
De forumavond eind september werd ondanks de onrust die toen speelde zeer matig bezocht. Ondanks een brede afvaardiging van AZ van spelers tot directie, kwamen slechts zo’n vijftig supporters op de doordeweekse avond opdagen. We gaan samen met de club kijken naar een invulling van een supporter savond waar meer animo voor is. Wellicht moet het meer een feestavond worden met muziek, een kort plenair gesprek en verder gelegenheid om spelers en medewerkers informeel te spreken. Ideeën hiervoor zijn welkom!

Gedragscommissie
De taakomschrijving en samenstelling van de gedragscommissie die zich gaat buigen over stadionverboden, moet in januari duidelijk zijn. Dit orgaan krijgt een adviserende rol in het opleggen van stadionverboden, maar de uiteindelijke beslissing blijft gemaakt worden door AZ. De commissie bestaat in elk geval uit politie, gemeente en OM. Daarnaast willen we vanuit de supporters graag een neutrale advocaat afvaardigen. We hebben hiervoor inmiddels drie kandidaten gesproken. Zodra meer duidelijk is, zal duidelijk worden wie hierin aansluit.

Spelersraad
Mede dankzij het gesprek met de spelersraad begin dit seizoen, is de interactie tussen spelers en supporters enorm verbeterd. Mooiste voorbeelden zijn het juichen van Wout Weghorst bij Vitesse-AZ en de blijdschap van Teun Koopmeiners na zijn goal tegen FC Utrecht, maar uiteraard ook het feit dat Ron Vlaar en Ferdy Druijf in Almere in het uitvak stonden. Ook op de tribunes is de sfeer en bezetting beter dan vorig seizoen, met name in uitwedstrijden. Na de winterstop maken we een afspraak voor een tweede gesprek met de spelersraad, waarin onder meer Vlaar, Van Overeem, Van Eijden, Weghorst en Hatzidiakos zitten.

Sportieve prestaties
Tot slot kan worden geconcludeerd dat het sportief zowel qua resultaat als qua spel een stuk beter gaan dan vorig seizoen. Dat dit ook nog eens gebeurt met zelf opgeleide spelers uit de regio maakt het nog veel mooier. AZ krijgt veel complimenten in de pers en ziet ook het stadion langzamerhand weer voller worden, al blijft het hard werken om mensen naar het stadion te trekken. De halve seizoenskaarten (10 duels voor 150 euro) zijn al redelijk populair, met inmiddels 250 verkochte scc’s. De uitvakken zijn iets beter bezet dan vorig jaar, terwijl het staanvak bij thuiswedstrijden ook voller is dan vorig jaar. Uiteraard hopen we deze lijn voort te kunnen zetten in de tweede seizoenshelft.